Vilkår og betingelser
Innledning
Dette kjøpet er underlagt de standard salgsbetingelsene for forbrukerkjøp av varer over internett. Forbrukerkjøp over internett reguleres primært av avtaleloven, forbrukerkjøpsloven, markedsføringsloven, angrerettloven og ehandelsloven. Disse lovene gir forbrukeren visse rettigheter som ikke kan fravikes. Du kan finne lovene på www.lovdata.no. Vilkårene i denne avtalen skal ikke ses som en begrensning av dine lovfestede rettigheter, men som en oversikt over hovedpunktene i handelen mellom partene.
1. Selger
Selgeren er:
Firma: WK Performance AS (Org nr. 929 024 028) Telefon: +47 452 46 136 Lageradresse: Ullevålsveien 16 A, 0171 Oslo Registrert adresse: Ullevålsveien 16 A, 0171 Oslo
I det følgende referert til som «selger» eller «selgeren.» Kjøper er den forbrukeren som plasserer bestillingen og omtales som «kjøper» eller «kjøperen.»
2. Pris
Den oppgitte prisen for varer og tjenester er den totale kostnaden som kjøper skal betale. Prisen inkluderer alle avgifter, inkludert MVA og eventuelle tilleggskostnader. Eventuelle ekstra kostnader som selgeren ikke har informert om, vil ikke påløpe for kjøperen. Alle priser på nettsiden Myvanity.no oppgis i norske kroner (NOK).
3. Betingelser
Betingelsene er bindende for begge parter når kjøperen har sendt inn bestillingen til selgeren. Betingelsene er likevel ikke bindende hvis det har forekommet skrivefeil eller tastefeil i selgerens tilbud på nettsiden, i bestillingsprosessen på nettsiden, eller i kjøperens bestilling, og den andre parten burde ha oppdaget slike feil.
4. Betaling
Selgeren kan kreve betaling for varen når den sendes fra selgeren til kjøperen. Hvis kjøperen bruker kredittkort eller debetkort som betalingsmåte, kan selgeren reservere beløpet på kortet ved bestilling, og kortet blir belastet samme dag som varen sendes.
4.1 Betalingsformidler
Du kan trygt betale for produkter kjøpt på nettsiden gjennom Vipps, Stripe, PayPal eller Klarna.
Myvanity har integrert både Vipps hurtigkasse og Vipps i handlekurven. Ved bruk av Vipps hurtigkasse kan du bestille ønskede varer uten å måtte fylle inn adresse og annen informasjon, da dette allerede er integrert i Vipps. Vi mottar deretter ordreinformasjonen (navn, adresse osv.) fra Vipps og behandler ordren umiddelbart. Hvis du bruker Vipps i handlekurven, kan du manuelt fylle inn ordreinformasjonen og betale med Vipps.
Stripe godtar betaling med MasterCard og Visa kreditt- og debetkort. Du oppgir navn, kortnummer, utløpsdato og sikkerhetskoden (CCV) ved betaling. Vi legger stor vekt på din sikkerhet og trygghet, og samarbeider med pålitelige partnere som Stripe for å sikre denne.
Når du betaler med PayPal, kan du velge å bruke din PayPal-konto eller betale med ditt MasterCard/Visa-kort (du trenger ikke en egen PayPal-konto for å betale med kort). Myvanity har ingen tilgang til kredittkortinformasjonen din eller annen betalingsinformasjon fra PayPal.
Klarna er en betalingsløsning som tilbyr ulike alternativer: «Betal nå» der du kan bruke Visa, Mastercard og AMEX, «Betal senere» der du kan legge inn bestillingen og betale innen 14 dager, og «Finansiering» der du kan dele opp betalingen over opptil 36 måneder. Klarna Checkout brukes av store kjeder som XXL, Norwegian, Elkjøp og andre.
Myvanity samarbeider med Klarna Checkout. Både Stripe, PayPal og Klarna er anerkjente betalingsformidlere. Vi har ingen tilgang til betalingsinformasjon som kredittkortnummeret du oppgir ved betaling. Denne informasjonen sendes kryptert direkte til betalingsformidlerne og berører aldri våre servere. Vi mottar kun en bekreftelse på at betalingen er gjennomført, slik at systemet vårt kan oppdatere bestillingsstatusen til «betalt.»
4.2 Fakturering
Hvis du velger å betale med faktura, blir fakturaen utstedt til deg når varen sendes. Betalingsfristen fremgår av fakturaen og er minst 14 dager fra mottak. Personer under 18 år kan ikke betale med etterfølgende faktura.
5. Levering
Levering anses som fullført når kjøperen, eller kjøperens representant, har mottatt produktet. Hvis leveringstidspunktet ikke er angitt i bestillingsprosessen, skal selgeren levere varen til kjøperen uten unødig forsinkelse og senest 30 dager etter bestillingen. Varen skal leveres til kjøperens adresse, med mindre annet er avtalt mellom partene.
6. Risiko for varen
Risikoen for varen overføres til kjøperen når kjøperen, eller kjøperens representant, har mottatt varene.
7. Angrerett
Med mindre avtalen er unntatt fra angrerett, har kjøperen rett til å angre på kjøpet av varen i samsvar med angrerettloven. Kjøper må gi beskjed til selgeren om bruk av angreretten innen 14 dager fra dagen angreretten begynner å løpe. Fristen inkluderer alle kalenderdager. Produktet må være forseglet og i original emballasje. Hvis fristen utløper på en lørdag, helligdag eller annen offentlig fridag, forlenges fristen til neste virkedag. Angreretten anses som oppfylt hvis melding om angreretten er sendt før fristens utløp. Kjøper har bevisbyrden for at angreretten er benyttet, og meldingen bør derfor sendes skriftlig (via angrerettskjema, e-post eller brev). Angreretten begynner å løpe:
Ved kjøp av enkeltstående varer fra dagen etter at varen(e) er mottatt.
Ved kjøp av flere leveranser fra dagen etter at siste leveranse er mottatt.
Hvis selgeren ikke informerer kjøperen om angreretten og det standardiserte angrerettskjemaet før avtaleinngåelsen, forlenges angrefristen til 12 måneder etter den opprinnelige fristen. Det samme gjelder hvis selgeren ikke informerer om vilkår, tidsfrister og fremgangsmåte for bruk av angreretten. Dersom selger gir slik informasjon i løpet av disse 12 månedene, utløper angreretten likevel 14 dager etter at kjøperen mottok informasjonen. Når angreretten benyttes, må kjøperen returnere varen til selgeren uten unødig forsinkelse og senest 14 dager etter at melding om bruk av angreretten er gitt. Kjøper dekker de direkte kostnadene ved retur, med mindre annet er avtalt eller selgeren har unnlatt å informere om at kjøperen skal dekke returkostnadene. Selgeren kan ikke belaste kjøperen gebyr for bruk av angreretten. Kjøper kan prøve eller teste varen på en forsvarlig måte for å fastslå varens art, egenskaper og funksjon, uten at angreretten bortfaller. Hvis testing eller prøving av varen går utover det som er forsvarlig og nødvendig, kan kjøperen bli ansvarlig for eventuell verdireduksjon av varen. Selgeren er forpliktet til å tilbakebetale kjøpesummen til kjøperen uten unødig forsinkelse og senest 14 dager etter at selgeren har mottatt melding om kjøperens beslutning om å benytte angreretten. Selgeren har rett til å holde tilbake betalingen til varen er mottatt fra kjøperen eller til kjøperen har dokumentert at varen er sendt tilbake.
8. Feil, unøyaktigheter og avbestillinger
Det kan forekomme informasjon på nettsiden eller i tjenesten som inneholder typografiske feil, unøyaktigheter eller uttalelser som kan relatere seg til produktbeskrivelser, priser, kampanjer, tilbud, leveringskostnader og tilgjengelighet. Vi forbeholder oss retten til å korrigere feil, unøyaktigheter eller mangler og til å endre eller kansellere bestillinger hvis informasjon i tjenesten eller på nettsiden er feilaktig, uten forhåndsvarsel (inkludert etter at en bestilling er plassert).
9. Forsinkelse og manglende levering – kjøperens rettigheter og meldefrist
Hvis selgeren ikke leverer varen eller leverer den for sent i henhold til avtalen mellom partene, og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen, i henhold til reglene i forbrukerkjøpslovens kapittel 5, under visse omstendigheter holde tilbake kjøpesummen, kreve oppfyllelse av avtalen, heve avtalen og/eller kreve erstatning fra selgeren. Ved krav om misligholdsbeføyelser bør meldingen være skriftlig av bevismessige hensyn (for eksempel via e-post). Kjøper kan opprettholde kjøpet og kreve oppfyllelse fra selgeren. Imidlertid kan kjøperen ikke kreve oppfyllelse hvis det er en hindring som selgeren ikke kan overvinne, eller hvis oppfyllelse vil påføre selgeren uforholdsmessig store kostnader eller ulemper i forhold til kjøperens interesse i at selgeren oppfyller avtalen. Hvis hindringen opphører innen rimelig tid, kan kjøper likevel kreve oppfyllelse. Kjøperen mister retten til å kreve oppfyllelse hvis han eller hun venter urimelig lenge med å fremsette kravet. Hvis selgeren ikke leverer varen på leveringstidspunktet, skal kjøperen be selgeren om levering innen en rimelig tilleggsfrist. Hvis selgeren ikke leverer varen innen tilleggsfristen, kan kjøperen heve kjøpet. Imidlertid kan kjøperen heve kjøpet umiddelbart hvis selgeren nekter å levere varen. Det samme gjelder hvis levering til avtalt tidspunkt var avgjørende for inngåelsen av avtalen, eller hvis kjøperen har informert selgeren om at leveringstidspunktet er avgjørende. Hvis varen leveres etter den tilleggsfristen forbrukeren har fastsatt eller etter det tidspunktet som var avgjørende for inngåelsen av avtalen, må krav om heving fremsettes innen rimelig tid etter at kjøperen ble kjent med leveringen. Kjøperen kan kreve erstatning for økonomisk tap som følge av forsinkelsen. Dette gjelder imidlertid ikke hvis selgeren kan påvise at forsinkelsen skyldes hindringer utenfor selgerens kontroll, som selgeren ikke med rimelighet kunne ha tatt i betraktning på tidspunktet for avtalen, unngått eller overvunnet følgene av.
10. Mangel ved varen – kjøperens rettigheter og reklamasjonsfrist
Hvis det er en mangel ved varen, må kjøperen innen rimelig tid etter at mangelen ble oppdaget eller burde ha blitt oppdaget, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen. Kjøperen har alltid reklamert i tide hvis det skjer innen 2 måneder fra mangelen ble oppdaget eller burde ha blitt oppdaget. Hvis varen har en mangel, og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpslovens kapittel 6 under visse omstendigheter holde tilbake kjøpesummen, velge mellom retting og omlevering, kreve prisavslag, heve avtalen og/eller kreve erstatning fra selgeren. Reklamasjon til selgeren skal skje skriftlig via e-post. Reklamasjon må skje senest to år etter at kjøperen overtok varen.
11. Retting eller omlevering
Kjøperen kan velge om han eller hun vil kreve mangelen rettet eller om varen skal leveres på nytt. Selgeren kan likevel motsette seg kjøperens krav hvis gjennomføringen av kravet er umulig eller vil medføre urimelige kostnader for selgeren. Retting eller omlevering skal skje innen rimelig tid. Selgeren har normalt ikke rett til å foreta mer enn to forsøk på retting eller omlevering for samme mangel.
12. Prisavslag
Kjøperen kan kreve et passende prisavslag hvis varen ikke blir rettet eller omlevert. Dette innebærer at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris skal tilsvare forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Hvis det foreligger særlige grunner, kan prisavslaget settes lik mangelen betydning for kjøperen. Hvis varen ikke blir rettet eller omlevert, kan kjøperen også heve kjøpet når mangelen ikke er uvesentlig.
13. Selgerens rettigheter ved kjøperens mislighold
Hvis kjøperen ikke betaler eller oppfyller de øvrige pliktene i henhold til avtalen eller loven, og dette ikke skyldes selgeren eller forhold på selgerens side, kan selgeren, i henhold til reglene i forbrukerkjøpslovens kapittel 9, holde varen tilbake, kreve oppfyllelse av avtalen, heve avtalen og/eller kreve erstatning fra kjøperen. Selgeren kan også i visse tilfeller kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr og et rimelig gebyr for uavhentede varer. Selgeren kan kreve betaling for kjøpesummen og beholde varen hvis den ikke er levert. Hvis varen ikke er levert, mister selgeren denne retten hvis han eller hun venter urimelig lenge med å kreve den. Selgeren kan heve avtalen hvis det foreligger vesentlig betalingsmislighold eller annet vesentlig mislighold fra kjøperens side. Imidlertid kan selgeren ikke heve avtalen hvis hele kjøpesummen er betalt. Hvis selgeren gir kjøperen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse og kjøperen ikke betaler innen denne fristen, kan selgeren heve avtalen.
14. Garanti
Eventuelle garantier som gis av selgeren eller produsenten, gir kjøperen rettigheter i tillegg til de rettighetene kjøperen allerede har etter ufravikelig lovgivning. Garantien innebærer derfor ingen begrensninger i kjøperens rett til å reklamere og kreve erstatning for forsinkelse eller mangler i henhold til punkt 9 og 10.
15. 100% Fornøydgaranti
Fornøydgarantien vi tilbyr er ikke lovpålagt, men tilbys som en gest fra Myvanity av WK Performance AS. Vi er overbevist om kvaliteten på våre produkter og gir derfor alle våre kunder en 100% fornøydgaranti som gjelder i 100 dager etter at kunden har mottatt bestillingen. Hvis kunden ønsker å returnere produktet, må han eller hun dekke returkostnadene til WK Performance lager på følgende adresse:
Returfrakt koster 100 kroner og betales av kunden. Produktet må returneres uskadet og i original emballasje. Hvis det oppdages skader eller mangler, forbeholder selgeren seg retten til å avslå returen eller trekke et beløp fra den totale summen for å dekke skadene eller manglene.
16. Personopplysninger
Selgeren er behandlingsansvarlig for innsamlede personopplysninger. Med mindre kjøperen samtykker til noe annet, kan selgeren, i tråd med personopplysningsloven, kun innhente og lagre de personopplysningene som er nødvendige for å gjennomføre forpliktelsene etter avtalen. Kjøperens personopplysninger vil kun bli utlevert til andre hvis det er nødvendig for at selgeren skal få gjennomført avtalen med kjøperen, eller i lovbestemte tilfeller.
17. Konfliktløsning
Klager rettes til selgeren innen rimelig tid, jf. punkt 9 og 10. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Hvis dette ikke lykkes, kan kjøperen ta kontakt med Forbrukerrådet for mekling. Forbrukerrådet er tilgjengelig på telefon 23 400 500 eller www.forbrukerradet.no. Forbrukerrådet er godkjent meklingsorgan under lov om alternativ tvisteløsning i forbrukersaker. Kjøper kan også benytte seg av den europeiske unionens plattform for netthandelkonflikter (ODR-platformen) for å løse tvister. Plattformen finner du her: https://ec.europa.eu/consumers/odr/main/index.cfm?event=main.home.show&lng=NO.
18. Lovvalg og verneting
Avtalen skal tolkes i samsvar med norsk lov. Ved eventuell tvist mellom partene, skal partene forsøke å løse denne i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøperen ta saken til tingretten i det fylket der kjøperen bor. Dersom kjøperen ikke bor i Norge, skal tvisten avgjøres i Oslo tingrett. Dette valget av verneting gjelder kun hvis kjøperen er en forbruker.